محمدرضا قلندرشریف، امروز ۲۹ اسفند، در حاشیه نشست تأمین ۶۰ دستگاه واگن باقیمانده خطیک قطارشهری مشهد، در گفتوگو با خبرنگار شهرآرانیوز، اظهار کرد: یکی از ابرپروژههای شهرداری مشهد حوزه قطارشهری است که چندین پروژه همزمان در حال انجام است و یکی از ابرپروژههای کشور نیز محسوب میشود؛ اما تقریباً با منابع داخلی شهرداری مشهد انجام میشود.
وی افزود: از چهار خط قطارشهری مشهد، دو خط ۱و۲ به بهرهبرداری رسیده است و یکی از پروژههای بزرگ مدیریت شهری، اتمام خط۲ است. از سال گذشته اقدامات بسیاری در خط ۲ انجام دادیم؛ از جمله اینکه ایستگاه الندشت را به بهرهبرداری رساندیم، پلهفرارها و موضوعات مرتبط با پدافند غیرعامل را نیز تکمیل کردیم و بهزودی در فروردینماه ایستگاه نهایی خط۲ یعنی ایستگاه شهرک سلامت، در انتهای بولوار شهید کاوه و تقاطع شهید کاوه به بولوار شهید فکوری به بهرهبرداری و ایستگاههای خط۲ به پایان میرسد و سیزدهمین ایستگاه خط۲ بهرهبرداری میشود.
شهردار مشهد در ادامه درباره خط۳ مترو مشهد گفت: یکی از موضوعات مهم خط۳ مترو، فاز یک آن است. خط۳ قطاری مشهد مهمترین محدوده ریلی نه تنها مشهد، بلکه کشور است و برای اولینبار خط ریلی درونشهری، حرم مطهر بهعنوان یک مکان زیارتی را سرویسدهی خواهد کرد. در هیچ کجای دنیا خط ریلی که مکان زیارتی و مقدسی را سرویسدهی کند، نداریم. ویژهتر این است که ایستگاه خط۳ در بابالجواد(ع) و در محدوده حریم رضوی است و زائران تردد راحتی از حرم مطهر رضوی به مترو و برعکس خواهند داشت که تست نهایی این ایستگاه ابتدای هفته جاری انجام شد.
قلندرشریف از افتتاح فاز یک خط۳ قطارشهری مشهد در دهه کرامت و میلاد فرخنده امام رضا(ع) با حضور رئیسجمهور خبر داد و گفت: انشاءالله در ایام فرخنده ولادت، فاز یک خط۳ زیر بار ترافیک زائران و مجاوران خواهد رفت و سرویسدهی انجام خواهد شد.
وی افزود: در خط۳ قطارشهری، حفاری نیز در حال انجام است. از شهرک ابوذر تا قاسمآباد حفاری شده و از قاسمآباد تا الهیه حفاریها در حال انجام است که تا پایان این دوره حفاری خط۳ به پایان میرسد که حدود ۷ کیلومتر باقیمانده و هماکنون دستگاه حفار در قاسمآباد بهسمت الهیه مشغول به کار است.
شهردار مشهد درباره خط۴ قطارشهری مشهد اظهار کرد: خط۴ نیز پروژه ویژهای است؛ چراکه دو محدوده محروم و حاشیه شهر و کمبرخوردار را به هم وصل میکند. خط۴ از محدوده خواجهربیع و مهرمادر آغاز شده و تا میدان شهدا ادامه دارد و میدان شهدا در جزیرهای که در کشور بینظیر است، با خط ۲ و ۳ تقاطع دارد و به سمت حرم حرکت خواهد کرد. همچنین دو ایستگاه در آینده خواهیم داشت که به سمت شهرک شهید رجایی حرکت میکند که علاوه بر شهرک شهید رجایی در آینده شهرک شهید باهنر و مهر مادر که جزو مناطق کمبرخوردار است، به خطوط مترو متصل میشود.
قلندرشریف ادامه داد: یکی از کارهای ویژه، اتمام حفاری خط۴ است که اکنون تقریبا در خیابان آیتالله عبادی است؛ از محدوده راهآهن و بولوار شهید کامیاب عبور کرده و نزدیک میدان شهداست.
وی درباره تأمین ۶۰ دستگاه واگن خطیک گفت: خطیک قطارشهری مشهد سالهاست که بهرهبرداری میشود و واگنهای آن در آستانه فرسودگی است. خطیک مترو مشهد از ابتدا نیازمند ۱۲۰ واگن بوده است که ۶۰ واگن آن در حال حاضر سرویسدهی میکند، اما امروز خرید ۶۰ دستگاه واگن برای خط یک تعیینتکلیف شد. روند نهایی دوساله آن انجام شده است و امروز بازگشایی پاکت را داشتیم.
شهردار مشهد با بیان اینکه واگنهای فعلی دارند از رده خارج میشوند و از وزارت کشور و دولت هم قول دادند که ۶۰ دستگاه واگن قطارشهری خطیک را که واگنهای ویژهای است، تأمین کنند؛ بنابراین با ۶۰ دستگاهی که دولت تأمین کند و با ۶۰ دستگاهی که ما امروز تعیینتکلیف میکنیم، ۱۲۰ دستگاه واگن نیاز خطیک تأمین میشود.
قلندرشریف ادامه داد: اقدامات انجامشده نشاندهنده توجه ویژه به حوزه قطارشهری، موضوعات زیستمحیطی و ریسکپذیری مدیریت شهری و شورای شهر است که ما در حوزههای مختلف علاوه بر اینکه توجه ویژهای به حوزه محیطزیست داشتیم، ریسکپذیری خاصی را هم پذیرفتیم که بتوانیم امور را پیش ببریم و اگر این اتفاق نمیافتاد، خط۳ مترو مشهد به این مرحله نمیرسید و به این سرعت نتیجهای حاصل نمیشد.
وی افزود: امروز مشهد در دو لایه به کارگاه عمرانی تبدیل شده است؛ یکی سطح شهر که صدها پروژه در حال انجام است و ما ۴۷ پروژه کلان را برای سال آخر دوره مدیریت شهری انتخاب کردیم که در دوره ششم به سرانجام برسانیم. ۴۷ پروژه را بهایندلیل انتخاب کردیم که هم پروژههای بسیار عظیم و بزرگی هستند و هم اینکه ما در چهلوهفتمین سال عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم. بزرگترین پروژه، قطارشهری است که در چند پروژه تعریف شده است.
شهردار مشهد در ادامه گفت: یک لایه دیگر هم کارگاهی در شهر مشهد داریم که مردم مشاهده نمیکنند؛ آنهم پروژه قطارشهری است که در زیر زمین در خطوط ۲، ۳ و ۴ در حال انجام است. ۴ هزار نفر نیروی متخصص و کارگر زبده و شریف در زیر زمین مشغول کار هستند که یک کارگاه ویژه و بینظیر است و هزینه بسیار بالایی هم دارد؛ ولیکن نیاز شهر مشهد و نیاز کل مردم ایران است، چراکه بهطورمیانگین هر ایرانی هر سه سال یکبار به مشهد مشرف میشود و ما سالانه میزبان ۳۰ میلیون زائر هستیم.
قلندرشریف درنهایت گفت: هزینه هر یککیلومتر قطارشهری تقریبا ۵۰ میلیون دلار است و دلار هر نوسانی داشته باشد، این قیمت متفاوت است.